• Hopp til primær menyen
  • Skip to footer navigation
  • Hopp til hovedinnhold
  • Hopp til bunntekst

COVID-19

Supportsenter

Din side

Uloba

Independent Living | Norge

  • BPA
    • Hvordan får jeg BPA?
    • Arbeidsledelse
    • Barn med BPA
    • Hva koster Ulobas BPA?
    • Hva kan Uloba tilby deg?
    • Informasjon om BPA til kommuner
    • Kommuner som har avtale med Uloba
    • Nyhetsbrev
  • Funksjonsassistanse
  • Likestilling
    • Independent Living
    • Diskriminering
    • Menneskerettighetene
    • Magasinet Selvsagt
    • Stolthetsparaden
    • Bente Skansgårds Independent Living Fond
  • Bli assistent
    • Finn jobb
    • Dette tjener assistenter i Uloba
    • Spørsmål og svar om å være personlig assistent
  • Nyheter
  • Om oss
    • Vår kamp mot diskriminering
    • Historie
    • Ulobas gründere
    • Ulobas idégrunnlag
    • Organisasjonen
    • Kontakt
    • Jobbe i administrasjonen

Møt BPA-rådgiver Iva Srot

28. mars 2021 By Helge Olav Ramstad

Iva Srot foran grønne busker

Som BPA-rådgiver vil Iva Srot legge til rette for et likestilt liv med BPA.

Iva Srot er bosatt i Bergen. BPA er et verktøy hun ikke har kjent så lenge, men læringskurven har vært bratt. Søknaden fikk hun innvilget høsten 2016, men hun kom ikke ordentlig i gang som arbeidsleder før tidlig på året i 2017. I starten opplevde hun prosessen med BPA som litt skremmende. Det var masse regler. Masse nytt å huske. I Uloba fikk hun en god rådgiver, men samtidig mye informasjon og mye å ta inn.

Iva er ikke glad i å si nei eller avvise folk på annen måte. Dette gjorde at hun i perioder kunne være redd for å annonsere etter nye assistenter. En redsel for å si nei eller at kjemien ikke passet gjorde at det hele i perioder kunne bli litt nervøst.

Fikk assistent ved en tilfeldighet

En tilfeldighet skulle føre til at det ble fullklaff med en assistent, som også har fungert som funksjonsassistent. Funksjonsassistenter assisterer funksjonshemmede på jobb.

Iva Srot er født i Kroatia. Etter å ha bodd i Bergen en stund ble hun invitert på et kommunalt arrangement for nye innbyggere i byen. Der tok det ikke lang tid før hun fant det som senere skulle bli hennes assistent. Hun traff en kroatisk dame, som kom til Norge med mann og to barn. Iva er selv mor til en gutt i barnehagealder.

Etter det helt tilfeldige treffet bestemte de seg for å møtes på nytt. Senere dro de hjem til Iva og familien. Assistenten tilbød seg å vaske badet helt frivillig og hadde tidligere fortalt at hun var på jakt etter mer jobb. Kjemien stemte. De hadde fått en god tone. Dermed øynet Iva Srot muligheten til å skaffe seg en assistent, og slik ble det. Nylig fikk assistenten en annen jobb, men de har fortsatt opprettholdt kontakt.

Kjemi er helt sentralt

For henne er det viktig at assistentene evner å sette seg inn i hennes situasjon og ta aktivt del i å legge best mulig til rette for henne. Iva er blind. Dermed handler mye om å synstolke og veilede på annen måte, både i hverdagen og på jobb. I tillegg er det viktig for henne at sønnen får en god kjemi og et godt forhold til assistentene. Det handler om at Iva skal ha best mulig utgangspunkt for å være mor, og da det opparbeides en god kjemi og forhold til hennes nærmeste.

– I et assistentyrke kommer man tett på i mange situasjoner, både privat og på jobb. Det er viktig å bevisstgjøre assistentene på dette så tidlig som mulig, understreker hun.

Les mer om å være arbeidsleder i en BPA-ordning (lenke).

Iva Srot ble ansatt som rådgiver i september 2018. Hun ser mange gode verdier i det å være rådgiver.

– Du møter mennesker med alle slags utgangspunkt i alle slags livsfaser. Aksept og respekt er svært viktige verdier, sier hun.

Det handler om å møte mennesker og arbeidsleder der de er. Rådgivere skal ikke selv ta styringen, men det handler om å tilrettelegge for et likestilt liv. Iva Srot bruker mange av sine egne erfaringer i den daglige kontakten med arbeidsledere. Hun gir alle slags råd, både i forbindelse med rekruttering eller andre ting. Hun ser også en stor verdi i tålmodighet i samtalene.

– Det handler om at de som tar kontakt skal følge seg best mulig ivaretatt. Dette gjelder både arbeidsledere og assistenter. Hvis de får en følelse av vi ikke har tid til dem unngår de å kanskje å stille viktige spørsmål som kan hjelpe dem i deres jobb som arbeidsledere.

Les mer om Ulobas BPA (lenke).

 

Filed Under: Ukategorisert

Footer

Kontakt oss

Sentralbord
Telefon: 32 20 59 10
E-post: post@uloba.no

Organisasjonsnummer: 963 890 095

Supportsenter

 

Beredskapsgruppe 

Uloba – Independent Living Norge har egen beredskapsgruppe. Ved en hendelse, ring beredskapstelefonen på 21 49 51 50

Her finner du oss

Besøksadresse
Tollbugata 114,
3041 Drammen

Se kart på Google Maps

Postadresse
Postboks 2474 Strømsø,
3003 Drammen

Nyttige linker

Magasinet Selvsagt
Link til vårt eget magasin.

Bente Skansgårds Independent Living Fond
Link til Bentes minnefond.

Stopp Diskrimineringen
Link til Stiftelsen Stopp Diskrimineringen.

Rolf Bergfors Fond
Ekstern link til Rolf Bergfors Fond.
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • You Tube

Uloba - Independent Living Norge SA © 2021 | Personvern