Hvordan kan øl og gin bidra til å endre samfunnets syn på funksjonshemmede? Anders Westgerd er mannen som kan forklare sammenhengen. Du kan høre ham på Ulobas arrangement «Frihetsreisen».
«Frihetsreisen» arrangeres på Litteraturhuset i Oslo og streames på Youtube 6. april klokka 18. Der kan du blant annet la deg inspirere av kampanjearbeidet til Ulobas svenske søsterorganisasjon Gøteborg Independent Living. Se “Frihetsreisen” her (lenke).
– Vi har lyktes i å løfte spørsmål som gjelder funksjonshemmede litt høyere opp på agendaene og nådd ut til mennesker som vi aldri ellers ville nådd ut til om det ikke var for kampanjene våre, sier Anders Westgerd.
Han er leder for Gøteborg Independent Living (GIL) og har ledet en rekke kampanjer for å endre holdninger til og politikk for funksjonshemmede:
CP-dockan (lenke) – en dukke som folk kunne vise den omsorg og vennlighet som de ellers utsetter funksjonshemmede for.
CP-trucken (lenke) – en ombygd varebil som kjapt forvandlet vanlige parkeringsplasser til parkeringsplasser for funksjonshemmede.
Cripple crap wipes (lenke) – dopapir med påtrykte fordommer mot funksjonshemmede.
Øl mot utelivsdiskriminering
Selv er Anders Westgerd mest fornøyd med kampanjen En helt vanlig CP-øl (lenke).
– Den lanserte vi i 2013, samtidig som ølinteressen begynte å spre seg i Sverige. Kampanjen viste tydelig problemer med tilgjengelighet og retten til å bestemme selv. Den ga dessuten barer og restauranter en oppmuntring til bedre tilgjengelighet, fordi GIL satte som betingelse for å få selge ølet at baren var tilgjengelig for rullestoler, at toalettet fungerte og at man ble vennlig mottatt av personalet, forklarer han.
– Hva var ideen bak den kampanjen?
– Vi ville gjøre våre medmennesker oppmerksomme på at vi er helt vanlige mennesker og vil gjøre helt vanlige ting, som å henge venner eller kolleger på puber, klubber og barer. Men det er mye som står i veien for en fin utekveld, som typisk uhyggelig oppførsel, fordommer og manglende tilgjengelighet.
Gin fra GIL
Anders Westgerd synes det er vanskelig å si hvilken av kampanjene som har hatt størst effekt, fordi holdningsarbeid tar lang tid. Men han lover at GIL fortsetter sitt kampanjearbeid.
– Til helga kommer vi til å lansere en gin, Retard Gin, i forbindelse med Öl- och whiskymässan i Gøteborg. Vi kommer dessuten til å gjøre nye kampanjer i mai og september, men jeg kan ikke avsløre hva slags. Følg med!