Er Ulobas BPA for deg?
Ulobas BPA er for alle oss som ønsker friheten til å styre over assistansen og være aktive deltagere i samfunnet. Om du har nedsatt funksjonsevne og ønsker å leve et selvstendig liv med full kontroll over hvordan assistansen utformes, er Ulobas BPA løsningen for deg. Vår BPA passer både for voksne og barn, og gir frihet til å delta i fritid, skole, jobb og sosialt liv – uten å være bundet til tradisjonelle omsorgstjenester.
Hvordan søker du vår BPA gjennom kommunen?
For å få vår BPA, sender du en søknad til kommunen som beskriver assistansebehovet ditt og hvorfor du vil styre denne selv. Når kommunen har godkjent vedtaket om BPA, kan du velge Uloba som din tilrettelegger. Vi i Uloba støtter deg gjerne gjennom søknadsprosessen, slik at du kan få assistansen du trenger for å leve et selvstendig og aktivt liv på dine egne vikår.
Ofte stilte spørsmål (FAQ)
– Vi er en ideell organisasjon som skapte BPA i Norge i 1991. Vårt team består av rundt 130 ansatte i administrasjonen, 7000 assistenter, og vi støtter over 1000 BPA-ordninger. Alle rådgiverne våre leder sin egen BPA-ordning eller på vegne av egne familiemedlemmer.
– Ja, hos oss får du en fast rådgiver som selv har erfaring med BPA. Rådgiveren er tilgjengelig på dagtid, og vi har også et supportsenter åpent fra kl. 07-21, med døgnåpen støtte for HMS-relaterte spørsmål.
– Rådgiveren hjelper med alt du trenger for å lede assistentene dine, inkludert rekruttering, planlegging av arbeidstider, oppfølging av sykmeldte, konflikthåndtering og HMS-arbeid.
– Vi tilbyr skreddersydd opplæring tilpasset deres behov, inkludert individuelle kurs og digitale ressurser. Arbeidslederne får også tilgang til vår arbeidslederhåndbok og andre læringsmoduler som støtter ledelse og effektiv drift av BPA-ordningen.
– Assistentene våre får oppfølging gjennom arbeidsleder først og fremst, sekundært en egen rådgiver og tilgang til verneombud. Vårt supportsenter bistår også med HMS-relaterte spørsmål og problemstillinger døgnet rundt.
– Driftsbudsjettet dekker administrative utgifter, kontorutstyr, arbeidstøy, reiseutgifter for assistenter, og andre nødvendige kostnader. Det inkluderer også kurs og samlinger for både arbeidsleder og assistenter.
– Vi tilbyr et moderne, universelt utformet system for timeregistrering og vaktplanlegging. Systemet gir både arbeidsleder og assistenter full oversikt og støtter effektiv håndtering av arbeidstider, ferie, og sykefravær.
– Ja, vi sikrer en sømløs overgang for assistenter gjennom en virksomhetsoverdragelse. Det betyr at dine eksisterende assistenter fortsetter hos oss med tilsvarende betingelser.
– Assistentene i Uloba lønnes i henhold til en tariffavtale vi har fremforhandlet med Fagforbundet, som gir bedre vilkår enn de fleste andre leverandører. I tillegg har vi en pensjonsordning som innbetales fra første lønnskrone, og vi tilbyr avtalefestet pensjon (AFP) til alle assistenter.
– Vi har et system for å melde og håndtere avvik, og vi følger opp saker som kan påvirke assistentenes arbeidsmiljø. Vi har også en vakttelefon som går direkte til vår juridiske avdeling for håndtering av kritikkverdige forhold.