1. Frihet og kontroll
– Vi tror på friheten til å styre eget liv. Med vår BPA får du selv bestemme hvordan assistansen skal tilpasses hverdagen din, slik at du kan leve slik du selv ønsker.
2. Erfarne rådgivere
– Hos oss får du rådgivere som har vært gjennom de samme utfordringene og kjenner til de mulighetene BPA gir. Rådgiverne våre leder selv BPA ordninger, og vi tilbyr rådgivning som er bygget på våre egne erfaringer.
3. Støtte i arbeidslederrollen
– Å være arbeidsleder kan være krevende, men vi er her for deg. Vi har en sterk juridisk avdeling som bistår deg med alt fra arbeidsrettslige spørsmål til utfordringer som kan oppstå, slik at du alltid har støtte i rollen som arbeidsleder.
4. Fleksibel bruk av timer
– Bruk timer tilpasset dine behov – når du trenger dem. Enten det er i ferier eller ved andre behov, gir vår BPA deg fleksibiliteten til å bruke tildelte timer gjennom året slik det passer deg best.
5. Gode arbeidsvilkår for assistentene dine
– Vi sikrer gode lønns- og arbeidsvilkår for assistentene, som lønnes etter tariffavtale og mottar pensjon fra første krone. Dette sikrer at assistentene dine har trygge og gode arbeidsforhold, noe som skaper stabilitet i ordningen.
6. En del av et fellesskap
– Når du velger vår BPA, blir du også del av et fellesskap som kjemper for likestilling og frihet. Vi står sammen i kampen for et samfunn der vi kan delta og være synlige, og der våre rettigheter og muligheter er likestilt med alle andres.
7. Møt oss der du bor
Ulobas rådgivere er spredt ut i hele landet. Fra Kristiansand i sør til Tromsø i nord. Har du behov for en prat med en av våre ansatte der du bor – så er det bare å ta kontakt. Vi er her for deg.
Ofte stilte spørsmål (FAQ)
– Vi er en ideell organisasjon som skapte BPA i Norge i 1991. Vårt team består av rundt 130 ansatte i administrasjonen, 7000 assistenter, og vi støtter over 1000 BPA-ordninger. Alle rådgiverne våre leder sin egen BPA-ordning eller på vegne av egne familiemedlemmer.
– Ja, hos oss får du en fast rådgiver som selv har erfaring med BPA. Rådgiveren er tilgjengelig på dagtid, og vi har også et supportsenter åpent fra kl. 07-21, med døgnåpen støtte for HMS-relaterte spørsmål.
– Rådgiveren hjelper med alt du trenger for å lede assistentene dine, inkludert rekruttering, planlegging av arbeidstider, oppfølging av sykmeldte, konflikthåndtering og HMS-arbeid.
– Vi tilbyr skreddersydd opplæring tilpasset deres behov, inkludert individuelle kurs og digitale ressurser. Arbeidslederne får også tilgang til vår arbeidslederhåndbok og andre læringsmoduler som støtter ledelse og effektiv drift av BPA-ordningen.
– Assistentene våre får oppfølging gjennom arbeidsleder først og fremst, sekundært en egen rådgiver og tilgang til verneombud. Vårt supportsenter bistår også med HMS-relaterte spørsmål og problemstillinger døgnet rundt.
– Driftsbudsjettet dekker administrative utgifter, kontorutstyr, arbeidstøy, reiseutgifter for assistenter, og andre nødvendige kostnader. Det inkluderer også kurs og samlinger for både arbeidsleder og assistenter.
– Vi tilbyr et moderne, universelt utformet system for timeregistrering og vaktplanlegging. Systemet gir både arbeidsleder og assistenter full oversikt og støtter effektiv håndtering av arbeidstider, ferie, og sykefravær.
– Ja, vi sikrer en sømløs overgang for assistenter gjennom en virksomhetsoverdragelse. Det betyr at dine eksisterende assistenter fortsetter hos oss med tilsvarende betingelser.
– Assistentene i Uloba lønnes i henhold til en tariffavtale vi har fremforhandlet med Fagforbundet, som gir bedre vilkår enn de fleste andre leverandører. I tillegg har vi en pensjonsordning som innbetales fra første lønnskrone, og vi tilbyr avtalefestet pensjon (AFP) til alle assistenter.
– Vi har et system for å melde og håndtere avvik, og vi følger opp saker som kan påvirke assistentenes arbeidsmiljø. Vi har også en vakttelefon som går direkte til vår juridiske avdeling for håndtering av kritikkverdige forhold.