Assistentundersøkelsen 2025 – Stolte assistenter bidrar til likestilling

Vi gjennomfører Assistentundersøkelsen hvert år, en spørreundersøkelse blant alle assistenter ansatt i Uloba.

Formålet med undersøkelsen er å sikre et trivelig arbeidsmiljø i kontinuerlig bedring for alle assistenter i Uloba. Rapporten danner grunnlaget for å skape og gjennomføre tiltak som vil gjøre Uloba til en enda bedre arbeidsgiver. Vi setter stor pris på alle svarene vi har fått inn i 2025. Svarene gjør administrasjonen i stand til å sikre at assistentenes arbeidssituasjon er i samsvar med lovkrav, tariffavtaler og interne retningslinjer.

Nesten 1400 svar

Mellom 4. desember 2024 og 15. januar 2025 svarte 1398 assistenter på spørreundersøkelsen. Det høye antallet deltakere viser en kollektiv vilje til å forme egen arbeidshverdag og gjøre den enda bedre.     

Av dem som svarte, jobber 1190 som borgerstyrt personlig assistent, 54 som funksjonsassistent, og 141 som både borgerstyrt personlig assistent og som funksjonsassistent. 

Målgruppe 

Rapporten er interessant for personlige assistenter ansatt i Uloba, arbeidsledere for assistanseordninger i Uloba, Fagforbundet, Virke, Nav Hjelpemiddelsentral og kommunene. Den vil også være av interesse for politikere, interesseorganisasjoner, studenter, forskere og kompetansemiljøer som er opptatt av personlig assistanse samt yrkene som borgerstyrt personlig assistent og funksjonsassistent. 

Rapporten i sin helhet kan du laste ned på denne siden.

Hovedfunnene kort oppsummert 

Arbeidsforhold: 

De fleste assistentene ansatt hos Uloba har gode arbeidsforhold. 

Demografi: 

  • 76% av respondentene er kvinner, 23% er menn, og mindre enn 1% identifiserer seg som et annet kjønn. 
  • Undersøkelsen er delt inn i fire aldersgrupper, og alle er omtrent jevnstore. Hver gruppe inneholdt rundt 19% av dem som svarte.
  • 41% har høyere utdanning, mens 52% har fullført videregående skole. 

Arbeidsforhold og ledelse: 

  • Over 90% er enige i at de har et godt fysisk og psykososialt arbeidsmiljø. 
  • De fleste opplever at arbeidslederen er god og gir god oppfølging ved sykemelding. 
  • De fleste er fornøyd med opplæring og arbeidsplaner, samt støtten fra Ulobas supportsenter. 
  • 98% er stolte av å være personlige assistenter. 

Ansiennitet og kontrakter: 

  • 25% har jobbet som assistent i mindre enn ett år, 30% har jobbet i seks år eller mer. 
  • De fleste har faste stillinger, noen har tilkallingskontrakter eller midlertidige stillinger. 

Hva blir rapporten brukt til?  

Rapporten blir brukt av Ulobas arbeidsmiljøutvalg (AMU). I AMU er bedriftshelsetjenesten, arbeidsgiver- og arbeidstakersiden, herunder assistentens hovedverneombud, representert. Den blir også brukt av Ulobas administrasjon. 

Uloba gjennomfører Assistentundersøkelsen for å undersøke hvordan personlige assisistenter ansatt i Uloba har det på jobb. Rapporten brukes i arbeidet med å sikre at assistene har et godt arbeidsmiljø, og at reglene i arbeidslivet blir fulgt. 

Hvorfor gjennomfører vi undersøkelsen? 

En rekke kommuner og NAV Hjelpemiddelsentraler har gitt Uloba i oppdrag å være arbeidsgiver for henholdsvis borgerstyrte personlige assistenter og funksjonsassistenter. Som oppdragstaker må Uloba sikre at assistentenes arbeidsvilkår og arbeidshverdag er i tråd med kravene som følger av arbeidsmiljøloven og tilhørende forskrifter, samt tariffavtalen som er inngått med Fagforbundet.