• Hopp til primær menyen
  • Skip to footer navigation
  • Hopp til hovedinnhold
  • Hopp til primært sidefelt
  • Hopp til bunntekst

COVID-19

Supportsenter

Din side

Uloba

Independent Living | Norge

  • BPA
    • Informasjon om BPA til kommuner
    • Arbeidsledelse
    • Barn med BPA
    • BPA og hjemmetjenester
    • Hvordan får jeg BPA?
    • Hva koster Ulobas BPA?
    • Hva kan Uloba tilby deg?
    • Kommuner som har avtale med Uloba
  • Funksjonsassistanse
  • Likestilling
    • Independent Living
    • Diskriminering
    • Menneskerettighetene
    • Podkasten Selvsagt
    • Magasinet Selvsagt
    • Stolthetsparaden
    • Bente Skansgårds Independent Living Fond
  • Bli assistent
    • Finn jobb
    • Dette tjener assistenter i Uloba
    • Spørsmål og svar om å være personlig assistent
  • Nyheter
  • Om oss
    • Vår kamp mot diskriminering
    • Historie
    • Ulobas gründere
    • Ulobas idégrunnlag
    • Organisasjonen
    • Kontakt
    • Jobbe i administrasjonen

Tilgjengelig turisme

4. juli 2014 By ulobaarkiv

Christer Aarseth i Freedom Express har solid erfaring i å finne reisemålene som ikke diskriminerer.

– Støtt deg til andre med reiseerfaring, og ikke stol for mye på nettsider som lover tilgjengelighet på hoteller og attraksjoner, råder daglig leder Christer Aarseth i busselskapet Freedom Express.

Han har erfart at rullestoltilgjengelighet ikke alltid innebærer trappefri adkomst. Og «tilgjengelig bad» på hotellrom kan noen ganger bare bety at det er montert et håndtak på veggen ved toalettet.

Tester selv

Freedom Express AS er et datterselskap av Uloba og arrangerer blant annet gruppereiser med universelt utformede busser. Når selskapet skal finne nye reisemål, Christer Aarseth ringer turistinformasjonen på stedet, som igjen setter ham i kontakt med andre som har god oversikt.

Men han kan ikke få oversikt over hva som er universelt utformet eller tilgjengelig før han reiser dit og ser selv.

– Jeg må innrømme at vi ikke tenker nok på tilgjengeligheten for personer med nedsatt syn eller hørsel.  Men jeg har heller ikke sett hotellersom er spesielt godt tilrettelagt for de gruppene, for eksempel med teleslynge.

Byene som Christer Aarseth vurderer tilgjengeligheten til i denne artikkelen, har det til felles at de ligger maksimalt to dagsetapper fra Østlandet.

Her er hans vurderinger av vanlige storby-reisemål i Europa.

Göteborg

Pluss: Tilgjengelige museer og andre attraksjoner. Liseberg er en tilgjengelig fornøyelsespark, hvis vi ser bort fra karusellene.

Minus: Noen utilgjengelige trikker (gamle «Oslo-trikker»). Mange gater med brostein.

Strasbourg

Pluss: «Gammel by» med innslag av moderne arkitektur. Fantastisk katedral midt i gamlebyen. Tilgjengelige trikker. God tilgjengelighet på flere hoteller, men husk at «tilgjengelig» hotellstandard er noe annerledes i Frankrike. Ofte badekar på hotellrom.

Minus: Noen utilgjengelige butikker, små og trange restauranter med mer. Ta gjerne med en liten rampe til å forsere små trinn.

København

Pluss: Godt utvalg av tilgjengelige hoteller. Hyggelige butikker og små restauranter. Tivoli har god tilgjengelighet, med unntak av en del attraksjoner.

Minus: Store avstander, gater med brostein og lite tilgjengelig offentlig transport (buss).

Praha

Pluss: En egen turistbrosjyre med kart som viser gater og turistattraksjoner som er tilgjengelige for funksjonshemmede med eller uten assistanse. Mange svært hyggelige butikker, mange flotte bygninger og spennende (øl)-kultur.

Minus: En generelt lite tilgjengelig by med mye brostein, smale fortau og gamle bygninger. Noe bratt utenfor sentrum.

Wien

Pluss: Gode nettsider som viser tilgjengeligheten på hoteller, museer med mer. Vakker by med masser av kultur, museer, musikk og flotte bygninger. På trikkeholdeplassene viser informasjonstavler når neste tilgjengelige trikk kommer.

Minus: Langt fra all offentlig kommunikasjon er tilgjengelig. Noe rotete inndeling av byens «distrikter», Mitte (sentrum) har mye brostein og belegningsstein.

Berlin

Pluss: En moderne by, der en stor andel av bebyggelsen er tilgjengelig. Ganske flatt og lett å komme seg rundt i byen. Tilgjengelig bane. Et kanalbåtselskap tilbyr turer tilgjengelig for rullestol. Mange flotte attraksjoner og museer! Et must for alle med interesse for historie!

Minus: «Stor» by i utstrekning, 13 bydeler med sine særpreg. Ganske lange avstander.

Denne artikkelen er hentet fra Selvsagt nummer 7, hvor ett av temaene var ferie og fritid.

Les hele Selvsagt i tilgjengelig PDF-format.

Filed Under: Arkiv

Hoved sidebar

Footer

Kontakt oss

Sentralbord
Telefon: 32 20 59 10
E-post: post@uloba.no

Organisasjonsnummer: 963 890 095

Supportsenter

 

Beredskapsgruppe 

Uloba – Independent Living Norge har egen beredskapsgruppe. Ved en hendelse, ring beredskapstelefonen på 21 49 51 50

Her finner du oss

Besøksadresse
Tollbugata 114,
3041 Drammen

Se kart på Google Maps

Postadresse
Postboks 2474 Strømsø,
3003 Drammen

Nyttige linker

Abonner på podkasten Selvsagt
Ulobas egen podkast

Bente Skansgårds Independent Living Fond
Link til Bentes minnefond.

Stopp Diskrimineringen
Link til Stiftelsen Stopp Diskrimineringen.

Rolf Bergfors Fond
Ekstern link til Rolf Bergfors Fond.
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • You Tube

Uloba - Independent Living Norge SA © 2022 | Personvern