Virksomhetsoverdragelser skjer både fra kommunen som arbeidsgiver til privat BPA-aktør og fra en privat aktør til en annen. I begge tilfeller står man overfor en virksomhetsoverdragelse i Arbeidsmiljølovens forstand (AML kap 16) skal ligge til grunn. Her er essensen i forhold til assistentenes rettigheter ved en slik prosess:
- Assistentens avtalefestede rettigheter og plikter hos tidligere arbeidsgiver overføres til ny arbeidsgiver.
- Ny arbeidsgiver blir bundet av tariffavtale som tidligere arbeidsgiver var bundet av.
- Tidligere og ny arbeidsgiver skal så tidlig som mulig gi informasjon om og drøfte overdragelsen med assistentene i ordningen, dette gjøres primært ved å avholde et VO møte, sekundært kan denne informasjonen gis skriftlig.
- Assistenten har en reservasjonsrett og må skriftlig varsle tidligere arbeidsgiver om dette med en frist ikke kortere enn 14 dager.
Vil du vite mer? Her er alle detaljer om virksomhetsoverdragelser.
(Denne nyhetsartikkelen er hentet fra et av våre nyhetsbrev til kommuneansatte.)