Sikrer forutsigbarhet
Standardkontrakten er forhandlet fram av representanter for alle berørte parter, og sikrer en forutsigbar og balansert kontrakt gjennom en fullstendig kontraktsregulering av kompliserte kontraktsforhold. Den regulerer blant annet følgende:
- Avtalens omfang, virkeområde og formål
- Definisjoner og begreper
- Hvilke kontraktsdokumenter som inngår i avtalen
- Kontraktsperiode
- Assistanseordningens varighet og omfang
- Overdragelse av kontraktsforpliktelser og bruk av underleverandører
- Taushetsplikt mv
- Varsler og krav
- Leverandørens ytelser, herunder arbeidsgiveransvar
- Leverandørens rapporterings- og opplysningsplikt
- Assistentenes lønns- og arbeidsvilkår
- Oppdragsgivers medvirkning og opplysningsplikt
- Pris og betalingsbetingelser
- Mislighold
- Avvikling av avtalen
Standardkontrakten består av tre dokumenter:
- NS 8435, alminnelige kontraktsbestemmelser for BPA
- Blankett 8435 A, kontrakt om levering av BPA
- Blankett 8435 B, individuell kontrakt om BPA
Blankett A er kontrakten mellom oppdragsgiver (kommunen) og leverandør, mens blankett B er kontrakten mellom arbeidsleder, kommune/bydel og leverandør.
Rapportering og innsyn
NS 8435 innehar bestemmelser om oppdragsgivers (kommunen) rett til innsyn i arbeidsavtaler, arbeidsplaner og timelister mv. Uloba har standard rapporteringsrutiner som oppfyller kontrakten. Den viktigste er kanskje rapporteringen av timeforbruk i hver enkelt ordning, slik at kommunen kan følge med på at bruken av assistansetimene som har blitt gitt er i tråd med vedtaket i den enkelte ordning.
- Rapportering av lønnsutgifter for særlig ressurskrevende tjenester
- Rapportering av planlagt og gjennomført opplæring, for å søke opplæringstilskudd for BPA
- Rapportering av assistanse utført av nærstående uten skriftlig tillatelse (jf. NS 8435)
- Rapportering av månedlig forbruk av assistansetimer.
Dette er rapporter kommunen får av Uloba – Independent Living Norge.