• Hopp til primær menyen
  • Skip to footer navigation
  • Hopp til hovedinnhold
  • Hopp til primært sidefelt
  • Hopp til bunntekst

COVID-19

Supportsenter

Din side

Uloba

Independent Living | Norge

  • BPA
    • Hvordan får jeg BPA?
    • Arbeidsledelse
    • Barn med BPA
    • Hva koster Ulobas BPA?
    • Hva kan Uloba tilby deg?
    • Informasjon om BPA til kommuner
    • Kommuner som har avtale med Uloba
    • Nyhetsbrev
  • Funksjonsassistanse
  • Likestilling
    • Independent Living
    • Diskriminering
    • Menneskerettighetene
    • Magasinet Selvsagt
    • Stolthetsparaden
    • Bente Skansgårds Independent Living Fond
  • Bli assistent
    • Finn jobb
    • Dette tjener assistenter i Uloba
    • Spørsmål og svar om å være personlig assistent
  • Nyheter
  • Om oss
    • Vår kamp mot diskriminering
    • Historie
    • Ulobas gründere
    • Ulobas idégrunnlag
    • Organisasjonen
    • Kontakt
    • Jobbe i administrasjonen
Du er her:Hjem / BPA / Informasjon om BPA til kommuner

Informasjon om BPA til kommuner

Kvinne i rullestol på Aker brygge sammen med assistent, Oslo rådhus i bakgrunnen
Foto: Christian Houge
En forutsetning for å bestille BPA fra Uloba er at det finnes en kontrakt mellom Uloba, kommunen og personen som skal ha BPA.

Bekreftelsesskjema på BPA-vedtak

For å kunne inngå kontrakt om Ulobas BPA er det en del formaliteter som må være på plass. Dersom kommunen du jobber i ikke har inngått kontrakt med Uloba fra før, er det behov for å sette opp en leverandørkontrakt (NS 8435 A) med generelle betingelser for kjøp av og leveranse i henhold til NS 8435 og Ulobas serviceerklæring.

Kontraktstandarden er omtalt her.

Når kommunen gjennom forutgående anskaffelsesprosess har fastsatt kontraktsvilkårene (pris m.v.) er kommunen ansvarlig for at leverandørkontrakten  settes opp i to eksemplarer og sendes ut for signering. Dersom kommunen velger direktekjøp fra Uloba uten forutgående anskaffelses-prosess, tilbyr vi kontrakt med vår, til enhver tid gjeldende veiledende pris per vedtakstime – kr. 440,- per september 2020.

Vi setter opp og sender ut leverandørkontrakten til kommunen for signering. Vi trenger opplysninger om hvem i kommunen som skal være kontaktperson for kontrakten og dennes kontaktinformasjon samt fakturaadresse. Denne kontrakten har en varighet på 4 år, dersom ikke annet er avtalt. Varigheten har likevel liten praktisk betydning, da all fakturering og tjenesteleveranse tar utgangspunkt i den individuelle kontrakten – som har oppsigelsesfrist på inntil 3 måneder.

For å kunne inngå individuell kontrakt (NS 8435 B) er det foruten en gyldig blankett NS 8435 A behov for at:

  • Den eller de som har assistansebehovet innehar gyldig enkeltvedtak på BPA
  • Kommunene sender oss nødvendige opplysninger om vedtakseieren (kontaktinformasjon, antall timer i vedtaket, om vedkommende skal være arbeidsleder selv eller ikke osv.) i et bekreftelsesskjema. Se lenke øverst.
  • Dersom Uloba skal sette opp den individuelle kontrakten, må kommunen opplyse om navn og kontaktinformasjon på sin kontaktperson for kontrakten.

Ved bestilling av Ulobas BPA vil vi også gjerne ha informasjon om det er tatt stilling til å bruke nær familie som assistenter i BPA-ordningen. Hvis det er aktuelt å ansette noen i nær familie, trenger vi å få en skriftlig bekreftelse på dette.

Huskeliste for bruk av blanketter og bekreftelsesbrev

  • Det skal foreligge en utfylt og signert blankett A, uavhengig av antall BPA-ordninger. Avtalte vilkår fremgår av blankett A med eventuelle vedlegg.
  • Det fylles ut og signeres en blankett B for hver vedtakseier som skal ha BPA gjennom Uloba SA
  • Blankett B angir hvem som skal være arbeidsleder i den enkelte BPA-ordning. Det må derfor fylles ut en ny blankett B ved skifte av arbeidsleder.
  • For signering av blankett B er det nødvendig å ha fullt personnummer og mailadresse til arbeidslederen
  • Gjeldende timetall i den enkelte BPA-ordning varsles i eget bekreftelsesbrev.
  • All betaling og fakturering er basert på timetallet i BPA-vedtaket. Husk derfor å sende nytt bekreftelsesbrev ved endring av timetallet.

Saksbehandlingen

I juni 2014 ble det vedtatt en individuell rettighetsfesting av BPA. Fra 1. januar 2015 kan funksjonshemmede under 67 år med et assistansebehov på 25 timer eller mer, kreve å få sin assistanse i form av BPA. I tillegg kommer pliktbestemmelsen i helse- og omsorgstjenesteloven § 3-8 om at kommunene skal ha et tilbud om tjenester organisert som BPA, som er videreført uendret.

Det er store forskjeller mellom kommunene i Norge når det gjelder hvem som får tjenesten organisert som BPA og ikke. Vi ønsker derfor å komme med noen tips til saksbehandlingen hvor det er to viktige vurderinger som må gjøres:

  1. Er det behov for og har man rett til tjenesten?
  2. Er BPA den beste måten å organisere tildelt tjeneste på?

Timeberegning

Arbeidslederen må ha nok timer til å kunne organisere assistansen innenfor lovens og avtaleverkets rammer. Timeberegningen av vedtaket vil omfatte:

  • Personlig bistand (for eksempel stå opp, legge seg, toalettbesøk, spising m.m.)
  • Praktisk bistand (for eksempel rengjøring, klesvask, snømåking, handling, matlaging, praktisk opplæring for å mestre hverdagen)
  • Bistand til sosiale aktiviteter (gi mulighet til en aktiv fritid, delta i samfunns- og arbeidsliv, fungere i sosiale roller osv.)

Arbeidslederen skal lære opp sine assistenter og gjennomføre medarbeidersamtaler. Hvor stor oppgaven blir, varierer både med størrelse på BPA-ordningen og hvilke oppgaver assistentene skal utføre. Egenandeler kan kun beregnes av timer tildelt til gjøremål som faller inn under kategorien praktisk bistand.

Fleksibel timebruk

Ingen har et assistansebehov som er likt fra dag til dag eller fra uke til uke. Dette må saksbehandlerne ta hensyn til ved beregning av timer. Intensjonen med BPA er at vedtakseier selv står fritt til å disponere de tildelte timene etter eget behov gjennom året. Det er derfor vanlig å beregne et gjennomsnittlig antall timer pr uke.

Nær familie som ansatte i BPA-ordningen?

Fra og med I-20/2000 har myndighetsføringen vært at familie og andre nærstående som hovedregel ikke skal ansettes. Dette er overensstemmende med en delintensjon med BPA: Det å kunne slippe å være avhengig av omfattende bistand fra familien.

Det er likevel ikke til hinder for nær familie unntaksvis kan benyttes som tilkallingsassistent når andre assistenter er forhindret fra å stille på jobb i henhold til arbeidsplanen. Det hender likevel at saksbehandleren vurderer det slik at det er praktisk og fornuftig at nærstående gis tillatelse til å jobbe som assistent.

Hvordan anskaffe BPA-tjenester?

Dersom kommunen velger å benytte eksterne leverandører (som Uloba) til å utføre BPA-tjenestene i kommunen, er det mest hensiktsmessig å organisere det som en tjenestekonsesjon.

Les mer om tjenestekonsesjon.

Hoved sidebar

  • Arbeidsledelse
  • Barn med BPA
  • BPA og hjemmetjenester
  • Hvordan får jeg BPA?
  • Hva koster Ulobas BPA?
  • Hva kan Uloba tilby deg?
  • Informasjon om BPA til kommuner
  • Hvordan kjøper jeg BPA fra private
  • Norsk Standard NS 8435
  • Kommuner som har avtale med Uloba
  • Nyhetsbrev

Footer

Kontakt oss

Sentralbord
Telefon: 32 20 59 10
E-post: post@uloba.no

Organisasjonsnummer: 963 890 095

Supportsenter

 

Beredskapsgruppe 

Uloba – Independent Living Norge har egen beredskapsgruppe. Ved en hendelse, ring beredskapstelefonen på 21 49 51 50

Her finner du oss

Besøksadresse
Tollbugata 114,
3041 Drammen

Se kart på Google Maps

Postadresse
Postboks 2474 Strømsø,
3003 Drammen

Nyttige linker

Magasinet Selvsagt
Link til vårt eget magasin.

Bente Skansgårds Independent Living Fond
Link til Bentes minnefond.

Stopp Diskrimineringen
Link til Stiftelsen Stopp Diskrimineringen.

Rolf Bergfors Fond
Ekstern link til Rolf Bergfors Fond.
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • You Tube

Uloba - Independent Living Norge SA © 2021 | Personvern