• Hopp til menyen
  • Skip to footer navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Hopp til footer

Supportsenter

Din side

Uloba

Independent Living | Norge

  • BPA
    • Hvordan får jeg BPA?
    • Arbeidsledelse
    • Barn med BPA
    • Hva koster Ulobas BPA?
    • Hva kan Uloba tilby deg?
    • Informasjon om BPA til kommuner
    • Kommuner som har avtale med Uloba
    • Nyhetsbrev
  • Funksjonsassistanse
  • Likestilling
    • Independent Living
    • Diskriminering
    • Menneskerettighetene
    • Magasinet Selvsagt
    • Stolthetsparaden
    • Bente Skansgårds Independent Living Fond
  • Bli assistent
    • Finn jobb
    • Dette tjener assistenter i Uloba
    • Spørsmål og svar om assistentyrket
  • Nyheter
  • Om oss
    • Vår kamp mot diskriminering
    • Organisasjonen
    • Ulobas idégrunnlag
    • Historie
    • Ulobas gründere
    • Kontakt
    • Jobbe i administrasjonen
Du er her:Hjem / BPA / Hva koster Ulobas BPA?

Hva koster Ulobas BPA?

Mann i rullestol sitter ved kafebord og prater med assistenten, med koffert ved siden av seg
Foto: Finn Ståle Felberg
Det kan ofte være vanskelig for kommunene å få oversikt over kostnader som må tas med når man budsjetterer en BPA-ordning. Det er derfor viktig å ta med både direkte og indirekte kostnader. Vi har satt opp en enkel oversikt som viser de kostnader som påløper en BPA-ordning.

Lønn og fellesutgifter til assistenter

Vår veiledende timepris er kr. 457,- pr. april 2019. Det fakturerte beløpet skal dekke lønn med mer til assistentene. Dette inkluderer grunnlønn, eventuelle tillegg (ansiennitet, alder, kveld/natt, lørdag/søndag, høytidsdag), feriepenger, arbeidsgiver avgift, sykepenger, pensjon og forsikringer (yrkesskade, ulykke)

Dette tjener assistenter i Uloba.

Uloba – Independent Living Norge SA har utarbeidet en tariffavtale med Fagforbundet som er spesielt tilpasset brukerstyrte personlige assistenter. Avtalen trådte i kraft i februar 2014.

Dekning av arbeidstakers utgifter

En assistanseordning medfører kostnader utover lønn til assistentene. Ulobas BPA har innregnet et eget driftsbudsjett for å sikre nødvendig fleksibilitet. Driftsbudsjettet skal dekke kostnader som følge av arbeidslederansvaret, som for eksempel HMS-tiltak, utgifter i forbindelse med reise og andre aktiviteter hvor man må ha med assistanse.

Vi stiller strenge krav til dokumentasjon ved refusjon av driftsmidler, og fører kontroll med at de innestående midlene brukes i henhold til intensjonen og følger regler for god regnskapsskikk.

Administrasjon

Administrasjonsdelen av det fakturerte beløpet dekker i tillegg:

  • Utvikling og oppdatering av arbeidslederkurs og kursmateriell.
  • Verktøyutvikling.
  • Håndbøker, veilednings-, rådgivnings- og oppfølgingstjenester for arbeidsledere og assistenter.
  • Faglige arenaer som forum og temakvelder.
  • Universell utforming av materiell inkludert tilrettelegging for synshemmede og så videre.

Uloba gir norske kommuner en helhetlig, kvalitetssikret løsning, hvor alle kostnader knyttet til BPA-ordningen er inkludert. Kommunen vet hva den kjøper og hva det vil koste.

Refusjon av brukte timer

Bruker arbeidsleder i løpet av året færre timer enn det kommunen har tildelt og betalt for, refunderes ubrukte timer i sin helhet ved årets slutt. Kommunen betaler ikke mer enn det som faktisk forbrukes i hver enkelt ordning.

Informasjon om BPA til kommuner

Tilskudd til opplæring

Helsedirektoratet har egen tilskuddsordning for kommunene til opplæringstiltak knyttet til BPA. Denne ordningen gjelder både for arbeidsledere, arbeidsleder og kommunale saksbehandlere. Opplæringstilskuddet forvaltes av fylkesmennene og søknadsfristene varierer. Frister som gjelder for din kommune finner du på Fylkesmannens nettsider.

Mer informasjon om kommunalt kompetanse- og innovasjonstilskudd.

Primary Sidebar

  • Arbeidsledelse
  • Barn med BPA
  • Hvordan får jeg BPA?
  • Hva koster Ulobas BPA?
  • Hva kan Uloba tilby deg?
  • Informasjon om BPA til kommuner
  • Norsk Standard NS 8435
  • Tjenestekonsesjon for BPA
  • Kommuner som har avtale med Uloba
  • Nyhetsbrev

Footer

Kontakt oss

Sentralbord
Telefon: 32 20 59 10
E-post: post@uloba.no

Organisasjonsnummer: 963 890 095

Supportsenter

 

Beredskapsgruppe 

Uloba – Independent Living Norge har egen beredskapsgruppe. Ved en hendelse, ring beredskapstelefonen på 21 49 51 50

Her finner du oss

Besøksadresse
Tollbugata 114,
3041 Drammen

Se kart på Google Maps

Postadresse
Postboks 2474 Strømsø,
3003 Drammen

Nyttige linker

Magasinet Selvsagt
Link til vårt eget magasin.

Bente Skansgårds Independent Living Fond
Link til Bentes minnefond.

Rolf Bergfors Fond
Ekstern link til Rolf Bergfors Fond.
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • You Tube

Uloba - Independent Living Norge SA © 2019 | Personvern