• Hopp til primær menyen
  • Skip to footer navigation
  • Hopp til hovedinnhold
  • Hopp til bunntekst

COVID-19

Supportsenter

Din side

Uloba

Independent Living | Norge

  • BPA
    • Informasjon om BPA til kommuner
    • Arbeidsledelse
    • Barn med BPA
    • BPA og hjemmetjenester
    • Hvordan får jeg BPA?
    • Hva koster Ulobas BPA?
    • Hva kan Uloba tilby deg?
    • Kommuner som har avtale med Uloba
  • Funksjonsassistanse
  • Likestilling
    • Independent Living
    • Diskriminering
    • Menneskerettighetene
    • Podkasten Selvsagt
    • Magasinet Selvsagt
    • Stolthetsparaden
    • Bente Skansgårds Independent Living Fond
  • Bli assistent
    • Finn jobb
    • Dette tjener assistenter i Uloba
    • Spørsmål og svar om å være personlig assistent
  • Nyheter
  • Om oss
    • Vår kamp mot diskriminering
    • Historie
    • Ulobas gründere
    • Ulobas idégrunnlag
    • Organisasjonen
    • Kontakt
    • Jobbe i administrasjonen

BPA – en ledelsesmodell for likestilling

17. september 2019 By Ståle Bratlie

Nært portrett av Ståle Bratile
Ståle Bratlie, visegeneralsekretær, Uloba – Independent Living Norge

I Klassekampen 12. september stiller Gina Skurdal og Per Ingar Enger spørsmålet om assistentene blir glemt innenfor BPA ordningen. Vi glemmer ikke assistentene, Gina Skurdal og Per Ingar Enger!

Borgerstyrt personlig assistanse (BPA) handler, som dere selv skriver, først og fremst om myndiggjøring for å fremme likestilling av funksjonshemmede.

Personlig assistanse ble etablert på slutten av 60-tallet på Berkeley – California i USA. I Norge blir de første BPA ordningene etablert i 1991 – drevet frem av Uloba.

Uloba – Independet Living Norge har gjennom snart 30 år blant annet hatt som ambisjon om å sikre en bærekraftig ledelsesmodell (BPA) som skaper tillit og vekst i relasjonen mellom arbeidsleder (funksjonshemmede) og assistent.

Uloba er en ideell og solidarisk organisasjon, organisert som et samvirke. Vi funksjonshemmede har selv gått sammen og etablert en veldrevet organisasjon basert på Empowerment og kamp mot diskriminering av funksjonshemmede og spesielt funksjonshemmede med et assistansebehov.

Uloba har i dag 1700 medlemmer, 1100 arbeidsledere som til sammen har 6000 assistenter i hele landet. Administrasjonen i Uloba utgjør 125 ansatte, hvorav 55 % er funksjonshemmede.

Uloba tilrettelegger ca. 1/3 av alle BPA-ordninger i Norge. Når funksjonshemmede får et godkjent kommunalt vedtak om BPA, er det opp til den enkelte funksjonshemmede å velge hvilken organisasjon eller selskap som skal være tilrettelegger av ordningen. BPA er for den enkelte funksjonshemmede og for Uloba et særdeles viktig virkemiddel i kampen for likestilling.

Det unike med Ulobas BPA-modell er vektleggingen på ledertrening av arbeidslederne. Trening for å utøve lederrollen best mulig basert på egne premisser og i samhandlingen med assistentene. BPA skal gjøre hverdagen mindre diskriminerende for den funksjonshemmede. BPA er et likestillingsverktøy.

Uloba har vært og er en foregangsorganisasjon i videreutviklingen av den norske arbeidslivsmodellen knyttet opp mot BPA.

Som tilrettelegger av BPA har Uloba et formelt arbeidsgiveransvar overfor assistentene. I de siste 10-15 årene har LO ved Fagforbundet og Uloba jobbet systematisk for å etablere og videreutvikle avtaleforhold som sikrer partene i arbeidslivsmodellen (BPA) på en god måte.

Nøkkelen til en relevant assistanse for den funksjonshemmede ligger blant annet i gjensidigheten mellom kompetente arbeidsledere og assistenter som har ryddige arbeidsforhold, akseptable lønns- og arbeidsbetingelser, oppdaterte HMS-systemer, gode og robuste varslingsrutiner etc.

I 2014 etablerte Fagforbundet og Uloba en egen BPA-tariff. Den eneste BPA-tariffen i Norge. Og i 2019 er det inngått avtale om pensjonsgrunnlag for assistentene fra første opptjente krone.

Dialogen og samarbeidet med Fagforbundet har handlet om viktigheten av å forstå BPA-modellen. Slik har Uloba og Fagforbundet sammen bidratt til at BPA-modellen er under utvikling.

Uloba er opptatt av at BPA skal være et innovativt og fremtidsrettet verktøy hvor også assistentenes vilkår er viktige elementer for at vi funksjonshemmede får oppfylt våre naturlige og selvfølgelige menneskerettigheter.

Jeg har selv et brennende engasjement for organisasjon og ledelse, og tok min Master i ledelse (MPA) på Copenhagen Business School i 2011. Med hånden på hjerte, vil jeg si at jeg aldri har lært som mye om arbeidsliv, ledelse, kulturbygging som etter at jeg begynte å jobbe i Uloba i 2012. Jeg inviterer dere, Gina Skurdal og Per Ingar Enger, til et studie i innovasjon, mangfold og kreativitet. Vi jobber hver dag for å skape en verden der funksjonshemmede har frihet til livsutfoldelse og kan delta på alle samfunnets arenaer!

Takk for at dere viet deres masteroppgave til å sette fokus på assistenters arbeidsforhold. Vi i Uloba har alltid vært tydelig på at god og relevant assistanse handler om ryddige arbeidsvilkår for våre assistenter.

 

Ståle Bratlie, visegeneralsekretær, Uloba – Independent Living Norge

Filed Under: Ukategorisert

Footer

Kontakt oss

Sentralbord
Telefon: 32 20 59 10
E-post: post@uloba.no

Organisasjonsnummer: 963 890 095

Supportsenter

 

Beredskapsgruppe 

Uloba – Independent Living Norge har egen beredskapsgruppe. Ved en hendelse, ring beredskapstelefonen på 21 49 51 50

Her finner du oss

Besøksadresse
Tollbugata 114,
3041 Drammen

Se kart på Google Maps

Postadresse
Postboks 2474 Strømsø,
3003 Drammen

Nyttige linker

Abonner på podkasten Selvsagt
Ulobas egen podkast

Bente Skansgårds Independent Living Fond
Link til Bentes minnefond.

Stopp Diskrimineringen
Link til Stiftelsen Stopp Diskrimineringen.

Rolf Bergfors Fond
Ekstern link til Rolf Bergfors Fond.
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • You Tube

Uloba - Independent Living Norge SA © 2022 | Personvern